نوشته دکتر محمدرضا عاطفی
دکتر محمدرضا عاطفی

عضو هیات علمی دانشگاه 
مشاور سازمان‌ها و تحلیل‌گر سیستم‌

سری مدل‌سازی دینامیکی 

مدل چرخه دوباره کاری

شرح مدل

ما کاری را انجام می‌دهیم. خروجی این عملیات می‌تواند صحیح باشد یا خیر. در یک عملیات تولیدی، محصول خروجی می‌تواند مطابق استاندارد باشد بنابراین با کیفیت است یا عدم تطابق دارد و رد می‌شود. کیفیت در اینجا با شاخص درصد عیب تعریف می‌شود و فرمول آن تعداد کاری که به درستی انجام شده است تقسیم بر تعداد کارهای انجام شده، می‌باشد. کاری که به درستی انجام نشده است به بازکاری کشف نشده سرازیر می‌شود، جایی که می‌نشیند تا زمانی که (دوباره با فرآیندی که نشان داده نشده است) عیب آن کشف شود. هنگامی که کشف می‌شود به کار باز گردانده می‌شود تا (دوباره) انجام شود.

توجه داشته باشید که موجودی دوباره کاری‌های کشف نشده توسط تصمیم گیرندگان “داخل” مدل قابل اطلاع نیست. سهام واقعاً وجود دارد، اما هیچ کس، به جز مدل ساز و خدا، نمی داند چقدر آن را نگه می‌دارد.

 

کاربرد

نحوه نمایش دوباره کاری

 

مدل جریان و حالت:

معادلات:


WorkToDo = INTEG( DiscoveringRework – AccomplishingWork,        )

Units: SquareFeet

      = DiscoveringRework 

Units: SquareFeet/Week

                                   =AccomplishingWork  

Units: SquareFeet/Week

CorrectWork = INTEG( AccomplishingCorrectly , 0)

Units: SquareFeet

AccomplishingCorrectly = AccomplishingWork * Quality

Units: SquareFeet/Week

      =Quality  

Units: fraction

UndiscoveredRework=  INTEG(AccomplishingIncorrectly – DiscoveringRework ,       )

Units: SquareFeet

AccomplishingIncorrectly = AccomplishingWork * ( 1 – Quality )

Units: SquareFeet/Week


رفتار:

 کار می‌تواند چرخه‌های زیادی ایجاد کند.

 

نمونه‌های کلاسیک:

  • این ساختار پروژه کلاسیک است. در ابتدا توسط Pugh-Roberts توسعه داده شد که همچنان به استفاده و توسعه ساختار ادامه می‌دهد.. امروزه توسط تعدادی از مشاوران و شرکت‌های مشاوره استفاده می‌شود.
  • در مدل سازی فرآیندهای تولید که غالباً دوباره کاری اتفاق می‌افتد می‌توان از این مدل استفاده کرد.
  • در مدل سازی بخش بهداشت و درمان ( به خصوص بررسی اثربخشی داروهای جدید) مواردی وجود دارد که درمان اثر نمی‌کند و ممکن است نیاز باشد تا فرایند درمان مجدداً تکرار شود.

 

 

نکات فنی:

 ساختار، همانطور که نشان داده شده است شامل تعریف انجام کار یا کشف دوباره کاری نیست. به طور معمول این جریان‌ها با استفاده از سایز مدل‌ها فرموله می‌شوند، اگرچه کشف دوباره کاری گاهی اوقات به عنوان یک رفتن به صفر نشان داده می‌شود (یعنی دوباره کاری کشف نشده به عنوان یک تاخیر نشان داده می‌شود). کیفیت معمولاً به عنوان یک عنصر لنگر و تنظیم فرموله می‌شود. غالباً دوباره کاری کشف شده به گونه‌ای به عمبیات وارد می‌شود که آن را از کار اصلی برای انجام جدا نگه می‌دارد – این به شخص اجازه می‌دهد تا بهره‌وری و کیفیت را بر روی کار مجدد مدل‌سازی کند که به طور بالقوه با بهره‌وری و کیفیت کار اصلی متفاوت است.

بینش‌های مرتبط

سیستم

پویایی سیستم

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!